Skip to content

Molenfietsdagen

Op zaterdag 22 en 29 augustus organiseert Windpark Deil de Molenfietsdagen. Jong en oud zijn van harte welkom om op de fiets te stappen en een rondje om Windpark Deil te trappen. De lengte van de route is 32 km. Ons team is op 2 afstapplekken aanwezig om je alles te vertellen over deze 11 op-een-na-hoogste windmolens van Nederland.

Ervaar deze mooie fietsroute langs de windmolens. Maak kennis met de bouwers van het windpark op afstapplek 1 en 2, leer veel over de techniek van de windmolens, over duurzaamheid in de gemeente West Betuwe, ga op excursie met de boswachter naar de eendenkooi, fiets een stukje met een van de beste wielrenners van Nederland, Hennie Kuiper, en zo is er nog veel meer.

Hoe werkt het?
Je kunt vanaf elk willekeurig punt naar de route of direct naar het windpark fietsen. Kom zoveel mogelijk op de fiets. Er is weinig tot geen parkeergelegenheid. Wij houden 1,5 meter aan bij de koffie- en theepunten en bij de excursie met de boswachter naar de eendenkooi. Het programma is leuk voor jong en oud. We hebben bouwplaten van de windmolens, je komt meer te weten over duurzaamheid of over techniek. Er is voor ieder wat wils. Je hoeft je niet aan te melden (wel ter plekke als je de eendenkooi wilt zien), wij staan van 11.00 tot 16.00 uur voor je klaar op beide zaterdagen. Nodig je familie, vrienden en kennissen uit om mee te fietsen. Download de flyer hier en stuur deze door.

Routebeschrijving Molenfietsdag
De route is beschreven vanaf het startpunt ‘Station Geldermalsen – Parkeerplaats west’. Maar je kunt de route ook op iedere andere locatie starten
(vanaf huis of een van de startopties: zie kaart). Uiteraard kun je de route ook andersom rijden.

1. Start je bij Station Geldermalsen op de Parkeerplaats west? Rijd dan naar restaurant de 3Zussen in Meteren aan de Rijksstraatweg.
  2. Hier steek je over naar de Markkade. Vervolgens fiets je hier langs de eerste windmolens.
  3. Bij de vierde windmolen vind je Afstapplek 1 waar een team van Windpark Deil klaar staat om je van alles te vertellen over de bouw van de molens.
  4. Na Afstapplek 1 vervolg je je route door de weg te volgen via de Euwerden naar De Lage Paarden.
  5. Halverwege De Lage Paarden ga je rechtsaf naar de Heideweg. Deze weg rijd je af tot je bij een kruising komt.
  6. Op de kruising ga je rechts, richting de A2, de Zandweg op.
  7. Na het viaduct ga je de eerste weg rechts, de Slimweistraat in. Deze weg loopt over in de Veerstraat. Bij de T-splitsing bij de Broekgraaf ga je rechtsaf voor Afstapplek 2 in natuurgebied ‘t Broek. Bij deze afstapplek vind je ook de informatie over de excursie naar de eendenkooi met de boswachters van Staatsbosbeheer. Op 22 augustus kun je je hier ook aanmelden om met Hennie Kuiper een stukje mee te trappen op de racefiets.
  8. Om de route te vervolgen, fiets je na Afstapplek 2 een kort stukje terug. Je vervolgt de fietstocht door rechtdoor te rijden via de Veerstraat naar de Molenkampweg.
  9. Bij de T-splitsing ga je rechts de Heerkensdreef op. Volg de doorgaande weg naar de Spintkampweg.
  10. Bij de kruising ga je rechts de Marijkestraat op. Na het viaduct ga je rechts de Kooiweg in. Aan de Hoevenseweg 5 (eerste zijstraat) vind je Boerengoed. Hier ben je welkom om op eigen kosten wat te drinken of te eten. Hier kun je ook van het toilet gebruikmaken.
  11. Als je de route vervolgt, rijd je de Hoevenseweg terug en sla je rechtsaf bij de T-splitsing. Houd de Hoevenseweg aan en rijd verder naar de Klemweg. [Je kunt vanaf hier ook nog naar het Geofort. Dit klimaatmuseum is ook leuk voor jong en oud. In verband met de coronamaatregelen moet je kaarten vooraf (of op de dag zelf) reserveren via hun website. ]
  12. Op de Klemweg sla je de eerste weg rechtsaf richting de Klaverweg. Vervolgens ga je de Kerkakkerweg in en steek je de Provinciale weg over.
  13. Aan het einde van de Kerkakkerweg ga je rechts de Polderdijk op. Deze weg volg je onder het viaduct door tot je langs de Linge rijdt. Houd de Kampsedijk verder aan.
  14. Bij de kruising ga je links de Beemdstraat in. Vervolgens ga je weer de eerste links, de Molenweg in. Via de Molenweg fiets je verder de Appeldijk en Koningsweg op.
  15. Aan het einde van de Koningsweg ga je linksaf de Krooiweg op. Hier fiets je langs de Linge over de dijk terug naar Station Geldermalsen.

Veel fietsplezier tijdens de Molenfietsdagen van Windpark Deil!